Nasze fotki

Loading...

środa, 19 marca 2014

O Mistrzach i Festiwalu Projektów w Warszawie

   Mamy nowych mistrzów! Tym razem nie są to mistrzowie sportowi czy ci, którzy wygrali jakieś konkursy. Ci mistrzowie wygrywają cały czas – wygrywają dodatkową szansę na łatwiejsze życie poprzez rozwijanie swojej kreatywności, logicznego myślenia i innych kompetencji kluczowych.
Wygrywają – bo uczą się programowania już w młodym wieku, gdy jeszcze w ich umysłach nie istnieją blokady ani żadne logiczne ograniczenia, gdy ich umysły są w pełni chłonne i elastyczne. Jak to się dzieje? Szkoła Podstawowa w Smolcu zgłosiła się do programu „Mistrzowie Kodowania” i jako jedna z dwóch z województwa dolnośląskiego została zakwalifikowana. W ramach programu odbyło się osiem półtoragodzinnych modułów, w których uczniowie zagłębiali kolejne tajemnice kodowania. Zajęcia były prowadzone przez dwoje nauczycieli, którzy zostali wcześniej przeszkoleni w tym zakresie - panią Barbarę Kozyrę i pana Michała Demskiego. Język, w którym pracują, to Scratch – jedno z łatwiejszych narzędzi programistycznych. Jest on bardzo intuicyjny, pozwalający w sposób wizualny tworzyć gry, historyjki czy pokazy multimedialne. Młodzi, bo zaledwie dziesięcio- jedenasto- czy dwunastolatkowie, tworzą już własne gry i mają swoje programistyczne osiągnięcia, z których są bardzo dumni. W grudniu 2013 została przeprowadzona i nagrana lekcja pokazowa, w której uczestniczyli m.in. Pan Burmistrz Antoni Kopeć, Pan Dyrektor ZOJO Marek Osiński, przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, przedstawiciele organizatorów i sponsorów programu i inni.
   13 stycznia bieżącego roku odbyło się podsumowanie pilotażowej edycji „Mistrzowie Kodowania” w Warszawie w Centrum Nauki Kopernik. W tym niezwykłym wydarzeniu uczestniczyły delegacje ze szkół, które brały udział w tym programie. Naszą smolecką szkołę reprezentowała pani Dyrektor Renata Kowalczyk, nauczyciele prowadzący Barbara Kozyra i Michał Demski oraz czworo uczniów z najlepszymi osiągnięciami w Scratch: (których było bardzo trudno wyłonić, gdyż wszyscy uczniowie mają rewelacyjne pomysły) Hanna Mika i Julian Serkieza z klasy 6a, Kacper Chrostowski z klasy 6b oraz Jędrzej Lower z klasy 5a. Podczas podsumowania różne znane osoby ze świata polityki i biznesu mogły na żywo obejrzeć zmagania uczniów, zobaczyć ich programy, a przede wszystkim, mogli sami zagrać w gry stworzone przez dzieci. Gry naszych uczniów ze Smolca bardzo spodobały się panu posłowi na sejm, byłemu przewodniczącemu SLD, Grzegorzowi Napieralskiemu, który sam osobiście grał w każdą z nich i nawet w jedną udało mu się wygrać! Dość długo także z nami rozmawiał pan Włodzimierz Marciński - pełnomocnik Ministra Administracji i Cyfryzacji ds. rozwoju kompetencji cyfrowych w Polsce. Wskazywał, że to właśnie umiejętności naszych dzieci, które teraz zdobywają, zaowocują w przyszłości. Reportaże z wydarzenia są dostępne w sieci.
  
Dlaczego programowanie? „Programowanie sprzyja rozwojowi intelektualnemu i kreatywności dzieci, a także w dalszej perspektywie może ułatwić im znalezienie dobrej pracy, w różnych, niekoniecznie związanych z informatyką dziedzinach. Należy też dodać, że tworzenie oprogramowania jest jednym z filarów innowacyjnej gospodarki, przez co niesie korzyści nie tylko dla jednostek, ale dla całego społeczeństwa”, „Umiejętność programowania w niedalekiej przyszłości może być tak samo istotna jak umiejętność czytania, pisania, czy znajomości języka angielskiego” - jak czytamy na oficjalnej stronie Mistrzów Kodowania.
Po zakończeniu pilotażowej edycji zdanie jednej z uczennic klasy 6a: „Chciałabym zaprogramować swoją własną grę, z której później będę dumna" – stało się rzeczywistością. Uczniowie zafascynowani nowymi zajęciami nieustannie dopytują, kiedy będą następne. Szkoła zgłosiła się również do kolejnej edycji programu i nadal będzie otwierać przez swoimi uczniami możliwości, jakie daje programowanie.
Zachęcam do zapoznania się: www.mistrzowiekodowania.pl; scratch.mit.edu

Barbara Kozyra

 Ten artykuł ukazał się też również w biuletynie gminnym Kątów Wrocławskich  Biuletyn 2/2014 (229) (str.6)

1 komentarz: